Monday, January 02, 2006

what else is there?

Funderar på potentiella nyårslöften och så... Det känns lätt lite negativt och gnälligt. Inte för att jag redan skulle vara perfekt på något sätt, men ändå? Borde sluta äta så mycket choklad. Borde sluta äta allt slags godis, i synnerhet sånt som är färgglatt och ligger i stora lådor tillsammans med en massa likadana buddies och säljs i lösvikt. Borde sluta äta så mycket pizza och gräddsås och dricka konstiga, hemmakomponerade cocktails som vi inte ens gillar smaken på. Obskyra hemmadesignade drinkar är inte ett legitimt och bra sätt att "få i sig frukt" på, fast man gärna vill tro det. Borde inte vara så slapp och velig och bara vänta på roliga saker ska hända. Borde inte vara så ointresserad av att promota min "karriär". Borde inte slänga min jacka på nya fantasifulla ställen varje dag när jag kommer hem. Borde inte vara så feg på en massa olika vis. Borde inte bli på irriterad på folk jag tycker är tröttsamma, utan inse att det bara är jag som är asocial och konstig. Borde inte tröstshoppa konstiga toppar och andra plagg jag inte behöver eller ens vill ha så himla mycket.

Men sen då? Vad gör man istället? Vad ska man börja med istället för allt det man slutat med? Och som inte skulle vara både svårt och otrevligt? Jag menar, visst kan jag säga att i år ska jag bara äta broccoli, motionera tre timmar om dagen och bli extremt framgångsrik, både yrkesmässigt och socialt sett. Men om ens självförbättring hittills inskränkt sig till att nu ha varit utan godis i två dagar och man redan tycker livet känns lite tomt och innehållslöst och man har insett att det kanske skulle löna sig att börja lite mjukt - finns det något bra sätt att bli en bättre människa som ändå skulle vara förenligt med att gilla choklad och ha en allmänt svag karaktär?

0 kommentarer: