Sunday, January 08, 2006

söndagsmuffins

Ibland (eller ofta, beroende på hur mitt liv i övrigt ser ut, ibland dagligen) klagar jag över att mitt liv inte ser ut som det borde enligt populärkulturens mallar. Vardagen är inte tillräckligt romantisk, rödvinsdiskussionerna är inte tillräckligt djupsinniga och känsloutbrotten är inte tillräckligt dramatiska. Allt känns lite off och lamt.

Men nu är klockan snart tio och det är söndag kväll och jag fick för mig att jag skulle baka blåbärsmuffins till frukost imorgon bitti. Så jag började på och bakade mig igenom hela receptet ingrediens för ingrediens ända tills jag kom till det som fattades: mjölk och ägg. Vi bakar alltid på det här viset: vi springer ner till butiken på hörnet och köper en grej i gången vartefter den dyker upp i ingredienslistan. Ett särskilt komplicerat bullbak gav en gång upphov till inte mindre än tre turer ner till vår lilla butik på hörnet. Men nu idag var de tydligen inte beredda på att det är slut med söndagsöppet för de större butikerna så de hade inte heller några ägg.

Mitt bakande pausar nu medan N. kör runt i stan och letar ägg i stadens alla nattöppna butiker. Jag vet inte om det är romantiskt, direkt, men ganska fint.

Fast han tycker i och för sig väldigt mycket om kakor...

blueberry muffins

4 1/2 dl vetemjöl
1 1/4 dl socker
1/2 tsk salt
3 tsk bakpulver
1 ägg
2 1/2 dl mjölk
125 gr osaltat smör, smält och avsvalnat
125 gr blåbär + 1/4 dl mjöl

Blanda bären med 1/4 dl mjöl och ställ åt sidan. Blanda resten av de torra ingredienserna i en stor skål. Vispa upp ägget och vispa i mjöl och smör. Rör ner de torra ingredienserna och blåbären. Klart! Grädda i 25-30 min. i 180 grader.

Enjoy.

0 kommentarer: