Monday, March 10, 2008

and an inspiration to us all...

Jag är lycklig, jag har lärt mig ett nytt och extremt användbart ord idag, nämligen luddtant.

Definition: beskäftig granne, gärna äldre, som håller reda på vem som inte rengör torktumlarens luddfilter efter sig i den gemensamma tvättstugan.
Slang för dam med åsikter/klagande kärring.

För övrigt är hon med stor sannolikhet gammelfaster till rävflickan.

För övrigt tackar jag ännu en gång gudarna över att inte behöva befatta mig med gemensamma tvättstugor, särskilt som jag för närvarande har inte mindre än två (2!) tvättmaskiner till mitt förfogande, och ändå allvarligt överväger att införskaffa en tredje. En fin och glamorös en (men som tragiskt nog inte längre tycks finnas i sortimentet. Hrmpf!).

Sen läste jag en artikel i DN där fenomenet privatägda lägenheter beskrivs som en pittoresk nyordning som norrmän och andra underliga utlänningar ägnar sig åt, och fattar först ingenting, tills jag inser att de inte skämtar det allra minsta utan att det verkligen är så: att en lägenhet i Sverige antingen är hyreslägenheter eller bostadsrätter... med tilhörande gemensam tvättstuga OCH luddtanter.

3 kommentarer:

Fairy G said...

Jep.
"Meddela genast bovärden om personen före dig har slarvat med rengöringen av tvättstugan"
Luddtanterna har säkert förstoringsglas...

maria said...

Om jag bodde i Sverige skulle jag antagligen bli tvungen att köpa allt nytt hela tiden...

Anonymous said...

Jag kom nog undan med blotta förskräckelsen under mitt hittills enda tvättstugeår...