Thursday, January 15, 2009

ihopklappad kappa

Nu är vi i mitten av januari - tänker det vara vinter länge till? Min vinterkappa ser så genomhemsk ut att jag inte vet hur mycket vinter till jag riktigt klarar av, och det säger jag helt seriöst utan minsta inslag av drama queen. Den ser för brutal ut, fast den bara är några månader gammal. Vilket man i och för sig kanske borde ha kunnat gissa, för den såg lite sådär lömsk ut redan när den var ny och fin: väldigt löst vävd, sådär som om trådar lätt skulle kunna dras ut (check!), sådär som om den skulle kunna börja noppa på ärmarna (check!), sådär som om knapparna skulle kunna lossna (check!, check!, check!!!). Man kan ju undra varför jag överhuvudtaget köpte den. Men jag antar att den ändå såg fin ut och att jag behövde en kappa, men nu är frågan om jag a) glatt kan knyckla den i soptunnan och hoppas på en tidig vår, b) ska bita ihop, sy i knapparna och vara baglady: promenera raskt och kika ner i marken och hoppas ingen känner igen mig eller c) köpa en ny soon-to-be risig kappa, i januari(!) - trots att det bara är vinter i ehhh, två-tre månader till?

De här problemen har jag konstigt nog aldrig när det gäller om jag ska köpa sommarkläder i juni. För tänker man nja, det är bara sommar en par, tre månader till så det är ingen vits, då kan man lika gärna lägga sig ner och dö direkt.

Alternativ d) skulle vara att använda en annan, tre år äldre kappa som är något mindre rufsig och har knappar, men som av N. benämns "filten" och andra motsvarande öknamn.

Mitt liv låter helt patetiskt nu. Det är inte fullt så synd om mig som det låter för jag fick en liten skinnjacka från Zara så sent som i fredags, men det är på tok för kallt för den ännu, därav min fråga.

3 kommentarer:

Anonymous said...

Hihi, jag är GLAD över kylan så jag får en chans att använda mina vinterkläder i år! Jag kommer ju i min vinterkappa nu då jag inte längre slarvar omkring på 4 kg Andreas...

maria said...

Jaa, jag antar att du på det hela taget har ganska mycket kläder som legat och väntat på att reclaimas... :)

Anonymous said...

Jisses, vi hade -18,5 här idag så här är det nog inget annat än vinterjacka som gäller. Jag köpte en ganska ovintrig på Kappahlrea i höstas för 19,- men den funkade t o m idag med fleece under. Vi kämpar vidare. Jag har i alla fall köpt tulpaner. Liiiite vår i luften!