Tuesday, January 08, 2008

det här är inte ett inlägg (typ)

Annars då? Jag har äntligen sett The Last Kiss som stått i hyllan och väntat i evigheter och jag tänkte alldeles att jag out of sheer boredom skulle leka filmkritiker och blogga om vad jag tyckte om den... Jag tänkte säga att det borde enligt alla regler vara en sådan film som jag gillar och att en viss igenkänningsfaktor visserligen fanns där och blah, blah, men att jag ändå inte vet, att visserligen så irriterade den mig inte fullt lika mycket Garden state, men den ändå och likväl irriterade mej ...

- Men det är bara för att du inte tål Zach Braff, hävdade N.

Och jag skulle sedan förklara hur det kanske bidrar, men hur det ändå är inte hela orsaken, utan hur min motvilja är motiverad och befogad och fullt logisk.

Trodde jag!

Jag hade redan förberett hur jag skulla analysera hur det aldrig blir bra när neurotisk manlig regissör envisas med att alltid ploppa sig själv i huvudrollen i alla sina filmer. Vidare skulle jag hävda att filmens huvudroll är så självupptagen att hela storyn liksom förstörs. Man får i detalj förklarat för sig hur 3o-something får panik när flickvännen blir gravid och istället blir attraherad av ung, glad och bubbly collegestudent. Men sen då? Ung, glad och bubbly collegestudent blir helt handlöst förälskad i trög, sur, gnällig, självcentrerad och småplufsig 30-something som sen ångrar sig och går tillbaka till tråkfrun/-flickvän? Och INGET i filmen ger någon som helst hint om varför, vad det är hos honom och hans bemötande av henne som får henne att bli intresserad av honom. Inga blickar, inga repliker, ingenting. Det anses inte relevant eller av intresse, tydligen. Storyn är så hundraprocentigt fokuserad på honom och beskriven ur hans synvinkel att hon liksom bara dyker upp ur intet som någon slags stalker. Och jag tänkte lite småspydigt undra om det inte kan tänkas bero beror på att det enda han varit intresserad är att till varje pris skriva in lite hångelscener med söta Rachel Bilson åt sig och att det kanske blev lite väl genomskinligt i det här fallet?



trädkojeångest


Men, men, allt detta var tills jag länkade till IMDB, och märkte att till skillnad från Garden State så har Zach Braff varken skrivit eller regisserat The Last Kiss själv. Han är bara any old skådespelare som helt utan eget intrigerande surar och hånglar med Rachel på film. Vilket gör hans närvaro i hela filmen ännu mer omotiverad (casting people - kunde ni inte ha hittat nån man verkligen kan engagera sig i?) och hela denna blogg alldeles orelevant.

Så, för er som undrar, det ÄR verkligen bara för att jag inte tål Zach Braff tydligen.

2 kommentarer:

Anonymous said...

Men... Zach Braff är ju SÖT! Och lite sådär borttappad och hjälplös. Nu har jag ju inte sett The Last Kiss så kanske han är motbjudande där. Men Garden State tyckte jag om.

Anonymous said...

Nej, alltså, jag förstår att det är meningen man ska tänka så, men jag gillar varken hans utseende eller hans image. Det fanns en liknande sån där lite gnällig kille på 90-talet som skrev sina egna filmer och alltid var med själv och jag gillade inte honom heller (Edward Burns hette han, blev tvungen att fuska lite).

Men the Last Kiss var visserligen helt okej, problemet var att jag tyckte att jag borde ha VERKLIGEN gillat den, men nja...