Monday, May 07, 2007

News flash: jag har varit på Borgen i helgen! Man förstår hur pass stor händelse det är om jag som jämförelse säger att senast jag var på Borgen var vappen 1999, då jag var där med som extra bihang till I&P som var nykära och allmänt odrägliga och stod och pussades så fort man vände ryggen till och själv hade jag tråkigt och var allmänt olycklig för någon som skulle ha varit i stan kom aldrig och det var trångt och jävligt och ute var det +2 och snöblandat regn... Men i lördags var jag på J:s och C:s kombinerade gradueringsparty och det var himla roligt. Pappan satt i dörren och såg lite lämpligt barsk och högtidlig ut (och jag kände inte ens igen honom riktigt utan tänkte att det kanske var någon snäll gammal kemistvaktmästare som velat extraknäcka lite) och mamman såg ut att ha the time of her life och satt bara och myste åt sina välartade söner. Någon vid vårt bord gjorde analysen att det är fascinerande att se brödernas inbördes dynamik: att det är så tydligt att J är storebror och den ansvarsfulle och C är lillebror och bara får flänga omkring, och jag tyckte det lät intressant och frågade N. hur vår syskondynamik ser ut då och om det märks på mig att jag är en storasyster och svaret blev: "njae, med er är det väl inte lika tydligt, med er är det väl mera... nästan tvärtom." Men liksom, vaddå, tvärtom?!

Intressant var annars att J hade en ny dejt som vi inte vet om hon var en dejt-dejt eller inte. Hon verkade snäll och såg ut som fjorton. Det visade sig senare att hon var årets gulis, så det var inte långt ifrån... Killarna vid bordet verkade mycket imponerade av hennes ungdom och ansträngde sig för att verka så där farbroderligt vänligt intresserade. Det var mycket underhållande. Själv satt jag bredvid en rolig kille som såg vagt bekant ut (charmen med ÅA, alla ser åtminstone vagt bekanta ut) och vars historier mestadels gick ut på hur folk i olika situationer uppfattat honom som gay, vilket han tydligen uppfattat som extremt hilarious. I övrigt var det en massa snaps och utvält punsch över hela sångboken och allmänt trivsamt. Och jag hade missat att anmäla matpreferenser så jag åt rostbiff för första gången på typ 7 år. Det kändes konstigt och jag har fortfarande lite svårt att förstå varför det alltid ska vara nötkött när det ska vara "fint", det är ganska trist och intetsägande mat, egentligen och jag har svårt att se att jag missar något.

Sen var det dans och kvällens mest oväntade hångel (fast jag var inte involverad) och i nåt skede tyckte J tydligen att jag skulle ha mera sprit (jag smakade ju bara av hans cider, ju) och sen försökte vi dansa någon slags kvasibugg med både handväska och cider i handen och det var lite tricky och kanske inte sååå graciöst och jag förhörde honom i något skede om dejtens status och jag vet inte om vi båda bara var fulla, men det hela förblev något vagt och plötsligt var det som om stället skulle ha varit fullt med okända människor som jag & N. inte kände och som inte hörde till och då gick vi hem.

Och igår var en långsam dag då vi bara packade tre lådor och gick en liten, liten promenad för att bonga cocker spaniels. Det gick dåligt. Fast vi såg andra hundar nog.

5 kommentarer:

Anonymous said...

Det verkar ha varit en rolig fest, nästan så man ångrar att vi tackade nej... Men jag hade föräldrabesök i helgen så festande var inte att tänka på.

Anonymous said...

Jo, den var jättebra, som en extremt lyckad sits. Eller så är det bara jag som är lättroad, men jag hade åtm. hur kul som helst...

Fairy G said...

Oj Borgen. All the memories....

linda said...

Det låter ju hur kul som helst och det låter som om allt är sig likt på borgen. Det känns tryggt.
Men skulle det verkligen vara jag som är den ansvarsfulla? Seriously? Det var ju intressant. Jag tycker nog att du är mycket storasysterlig.

Anonymous said...

Jag vet inte? Jag tycker nämligen också att jag är ganska storasysterlig...