Friday, May 04, 2007

Blev just tvungen att koncentrerat stava till p-o-n-n-y-e-r för ett jobb. Jag har inte skrivit ponnyer på år och dag; ser dumt ut. Men jag tvivlar på att korrekturläsningsvärlden i stort ännu är riktigt redo för ponnysar.

För någon dag sedan fick jag hemsänt en matrikel över alla som blivit klara från SF under perioden 1996-2006. Man fyllde i uppgifterna för den i typ september och den utkom alltså nu; jag hade för länge sedan glömt bort den och när jag någon gång tänkt på den har jag tagit för givet att min beställning helt klart hade kommit bort. Så när jag drog fram den ur kuvertet blev jag både förvånad och aningen besviken över att den var så tunn och sladdrig och liksom intetsägande (för 49,- hade jag förväntat mig mer än en häftad sak på några tiotals sidor. Min fars ekonommatrikel har t.ex. pråliga guldbokstäver och står och pampar sig som om den skulle vara en mallig sladdislillebror till bra böckers lexikon...), men så slängde jag den i ett hörn och åkte på semester. Såg på den igen i går och kände igen en viss irritation och det var inte förrän jag bläddrat ett tag som jag insåg den verkliga orsaken - 1996?! - jag misstänker starkt att alla SF:are vars livsöden jag kan tänkas intressera mig för (och som jag alltså inte känner till i vilket fall som helst) redan hade gått ut före 1996. T.o.m. en kompis som började samtidigt som oss lyckades tydligen med det konststycket, enligt min kompis Neta (men vi två är naturligtvis båda med och bildade raskt en mycket blygsam klubb för inbördes beundran av våra respektive fotografier). Att så gamla är vi tydligen, men som påpekats: "vackert och bra bibehållna." Jag antar att i avsaknad av internationellt smashing karriär så är det också något. Alla små strån är nog välkomna. Famla, famla.

... och slutar de tydligen med Gimore Girls såg jag just, thank god, den har inte varit rolig en enda gång denna säsong, utan bara gnällig och irriterande.

... och sen har jag köpt en klänning jag inte vet om jag alls kan ha. Det är en egenskap jag har ärvt efter min gammelmoster. En ganska onödig egenskap på det hela taget, kan man tycka.

3 kommentarer:

Fairy G said...

Nämen alltså nu är jag totalt förvirrad. Har du gått på SF? Har du inte läst språk? *skrapar sig i huvudet*

maria said...

Både och. Jag började på SF (folkrätt) och har gjort allt utom gradun där (biämnen, fördjupade studier, the works), sen först bytte jag... Så jag har faktiskt en PK som tog mej in i ovan nämnda matrikel....

Fairy G said...

Jasså, då förstår jag :) Då kan du ju skriva klart gradun nu då, hehe. Not, I guess. :D