Monday, April 21, 2008

trastar

Ah, gårdagen var ett enda shoppingrus och nu är trappan full med trädgårdstillbehör och sladdriga, vingliga växter som borde komma i jorden: vit och blå klematis, flox, penséer och, till vår stora förvåning, en buxbom. Den fattade vi inte ens att vi hade köpt tills jag plockade allt ur bilen och den bara stod där och tronade bredvid babyplantorna.

- Men satte vi inte tillbaka den? frågade vi varandra och ryckte förvånat på axlarna.

- Sa vi inte att vi inte hade plats och förde tillbaka den?

Tydligen inte.

För att inte tala om kitschfaktorn på gårdagens loppisfynd. Not of this world! Vi (läs: jag) köpte en väldigt konstig bordslampa: foten var liksom utsirad och blekgul i något marmorliknande material som antingen är sten eller också låtsas väldigt bra. Skärmen var guld, men ska bytas ut mot en svart. Sen ska vi bara köpa ett större hus så kommer den säkert att passa in alldeles bra någonstans. Och bäst av allt - salt- och pepparströare i form av silvertrastar! Eller silver och silver, men något slags silverliknande material som antagligen är högst hälsovådligt. Alpackafåglar? Snart är det nästan bara en monkey lamp som fattas för att mitt hem ska kännas komplett!


5 kommentarer:

Fairy G said...

Såna där fick farsan av sin biologiska morsa i present för tio år sedan. Good or bad sign - je ne sais pas.

Fairy G said...

Jag menar silverfåglarna alltså...

Anonymous said...

Det är ju söta fåglar. Men är inte alpacka... typ...ull?

maria said...

Fairy G. Kanske det är samma fåglar? :) Men jag antar att han inte sålt sina på loppis här... Osäker på om symboliken betyder nåt alls i det här fallet, det känns ganska neutralt att din pappahar likadana, men bra förstås om vi sku behöva något att bond:a över....

Orange: Alpacka kan betyda både en sorts lamadjur och ullen från den och så ett nysilveraktigt material som man hade förr om man inte hade råd med the real thing (plus att jag har för mej att det kan btyda ännu nåt annat, tycks vara ett mycket praktiskt och användbart ord!)

Anonymous said...

Aha, alltid lär man sig nåt nytt. Fast redan när jag läste det kändes det bekant. Så jag antar att jag hört det förr. Blev annars orolig att det skulle börja titta fram små fåglar ur min alpackahalsduk nästa vinter...