Thursday, November 24, 2005

the return of the broccoli

Ännu om broccolin: vi var på Prisma och storhandlade samma dag som den firade sin dag och jag blev bara tvungen att köpa en bunt fast jag inte behövde broccoli till nåt, eftersom de bara låg där och inte ens visste om att det var fest och just deras dag - och ingen annan tog av dem, fast de just hade vunnit och allt!

Jag har överhuvudtaget ett något märkligt förhållande till frukt och grönsaker, jag vet inte hur många knöliga och sneda frukter jag har köpt genom årens lopp för att jag tyckt synd om dem. Jag är liksom den missformade fruktens räddande ängel. Dock drar jag gränsen vid sådant som är ruttet, även om det ju borde vara synd om dem också.

Igår blev vi alltså tvungna att göra vegetarisk pastasås. Dit gick en tredjedel ungefär. Så nu har vi ännu pity-broccoli kvar till två rätter till, och jag som inte riktigt gillar broccoli... Men idag på lunchen insåg jag att det kunde vara värre, man kunde t.ex. ha 4 liter avkok på kål, morot och paprika - "som innehåller nästan inga kalorier alls" - som väntar hemma i kylen... Eugh! Så långt får man inte låta värnandet om oskyldiga grönsakers välbefinnande gå.

2 kommentarer:

linda said...

Varför skulle man ha 4 avkok på kål, morot och paprika? Låter himla äckligt?! Men broccoli är ju gott!Du kan steka den med vitlök eller göra grönsaksgratäng eller dippa den kanske?

maria said...

Jag tror tanken är att man ska bli smal, kanske? Men nej, det såg nog inget vidare gott ut...