Wednesday, March 21, 2007

sökes: ett gott hem

Jag blir galen. Hur hittar man ett lämpligt ställe att bo på?

Vi velar mellan hus och parhus och radhus och ibland tittar vi längtansfullt på stora, fina vardagsrum med burspråk och ibland intalar vi oss själva att visst bor man riktigt bra på 80 m2. Och vi kör runt med kartan och stalkar folks hus och står på tå för att se över skeva brunmålade plank för att se om det alls finns något gräs där på andra sidan och om vinbärsbusken skulle kunna tänkas ta sig där. Vi återvänder gång på gång hoppfullt till Halis för att se om de skulle ha monterat ner den där strykfula kraftledningen som förstör allt (nej, inte så sent som igår i alla fall) och jag säger med mörk röst att tänk så bra; om vi nångång får barn och om de vill börja studera på ÅA och om de i så fall vill flytta till studentbyn så är det ju jäkla nära att föra dem dit i alla fall. He he. Och sen försöker man fundera om det där ikioma omenapuu är tillräckligt för att trots allt bo i Halis, eller om man ska betala 40 000 mer och bo lite större, lite längre bort, utan äppelträd och kraftledning men istället invid en väg och på hyrestomt. Så där håller det på och klockan 10 kastade vi oss i bilen på nytt och körde så långt bort i Åbo som det bara är fysiskt möjligt och där fanns också ett hus. Ett riktigt hus, med en riktig gräsmatta runt, precis så där som vi lantisar är vana med. Men det kändes så ensamt, var så långt borta... Jag såg inte ens ett litet Spar eller Siwa, nada, ingenting. Vill jag bo där? Jag vet inte? Det känns ensamt?

Repeat until exhaustion.

2 kommentarer:

Anonymous said...

165000 för 80 kvadrat låter ganska mycket, men huset var visst ganska nytt... (jo, jag har letat upp det på Etuovi) Vi betalade 135000 för 95 kvadrat i avlägsna Perno (utan äppelträd men med balkong och terass), med det var för två år sedan. Så inte vet jag vad som är vettigt pris för 80 kvadrat och ett äppelträd...
Hallis är också förhållandevis centralt för radhusboende och sånt syns i priset. Jag har en kompis som bor där och trivs alldeles utmärkt...
Summa summarum: jag har inga goda råd men kan nog babbla massor om lägenhetsköp ändå. Kom för all del ut och titta på våra 95 kvadrat om ni vill se hur man bor i nästan-Raisio.

Anonymous said...

Jag vet inte heller något om priser eg., men de har gått upp något förskräckligt och en av anledningarna till att vi funderar på just det där huset (förutom trädet då) var just att det var ganska billigt i förhållande till det mesta annat som säljs... Suck. Plus att det kändes ganska ljust och trevligt- igen i relation till mycket annat som säljs som ser rent av bedrövligt ut och lik förbannat är dyrt...

Och yes, vi kommer gärna ut och tittar på ert radhus!