Monday, August 21, 2006

mer om böcker

...det är för övrigt svårt att köpa en bok som enbart citerar recensioner från Woman & Home magazine och The Denver Post, även om den annars verkar vara en sån man skulle kunna tycka om. Det verkar lite suspekt.

Jag har inget problem med oseriös litteratur i sig, jag gillar oseriös litteratur, men jag vill åtminstone ha den sortens oseriösa litteratur som blivit omnämnd i riktiga tidningar som någon någonsin hört om. Husmorstidningar och t.ex. typ alla irländska tidningar är liksom automatiskt illavarslande, för då tror jag att det rör sig om något riktigt otäckt klämkäckt.

Så det gick inte. Jag ska försöka på nytt imorgon. Annars kikade jag också på en tunn men svår röd bok med ett långt, obegripligt förord av T.S. Elliott som handlade om det glammiga 1920-talet samt en som jag redan har på italienska och inte läst mer än baksidespärmen av. Den är ganska fin för den har ett svartvitt foto på en flicka med en trollslända på pärmen. På Borgåvillan finns det mycket trollsländor och de verkar vara roliga djur, om än något meningslösa. Och fladdermöss. Fast bara tio minuter per kväll och dessutom bara ibland. Men jag har alltså inte läst boken och vet inte riktigt vad den handlar om.Typ relationer eller något annat lika originellt. Existentiell angst kanske? I vilket fall som helst är den säkert bra.

Note to self: det är lite onödigt att köpa böcker på språk man inte kan läsa.

0 kommentarer: