Wednesday, December 30, 2009

mera jullov

Vi har firat jul i nästan en vecka nu, med mysbelysning och aldrig sinande godisförråd och oförargliga matinéfilmer och Anna Pihl på dvd. Det var trevligt.



Men sen, se här, detta är vad alldeles överlånga jullov i kombination med tantfavoriten päronkonjak kan göra med en:



Mitt i allt finner man sig själv virkandes s.k. mormorsrutor, som hemma hos oss mer är kända som farmorsrutor. Mommo handarbetade ordentligt, med tunna trådar i vuxna, mer subtila färgnyanser, medan fammo var den som var benägen att råmsa på med skrikiga ullstumpar. Eftersom jag aldrig annars stickar så ägde jag ju inga restgarner, så jag blev tvungen att köpa tio nystan fullprisgarn på mellanrean. Mamma har redan en kubik garn garn, så hon köpte bara sju nya ("ni gör verkligen allt ordentligt när ni en gång börjar på", var pappas enda kommentar när han ombads beundra). Jo.

Och i de ivriga efterforskningarna efter en virknål begravde vi dessutom systerns nyckelknippa under mitt förra handarbetesprojekt, en halvfärdig tröja som jag påbörjade under påsklovet när jag gick i tvåan i gymnasiet. Och där blev den kvar, i säkert förvar, när systern åkte.

Nu är jag tillbaka i stan igen och tittar på allt mitt garn, som ligger nerpressat i en snygg tygkasse med husmorsuggletryck (för handarbetspåsen är det viktigaste, säger mamma) och försöker förstå hur jag riktigt tänkte. Jag tänker också att det är en väldig skillnad på att virka två rutor och att virka tvåhundra.

2 kommentarer:

linda said...

Alltså, rutan längst ner i högra (?) hörnet är så fiin (den gröna). Jag försökte mej på en ruta igår. Den blev sned.

maria said...

jo, dom blir såna, mina är också sneda, men det syns kanske inte så bra på bild...