Monday, December 15, 2008

vintagejul

Någon gång långt tidigare i höstas sa mamma och jag på skämt att i år så kanske vi bara köper alla julklappar på loppis, och sen tänkte jag inte mer på det tills för någon dag sedan. Och nu, efter att ha spenderat nästan hela söndagen - eller nåja, men nästan 4 timmar blev det nog - på loppis igår och kommit hem med väskan och händerna alldeles fulla med julklappar, så är jag verkligen redo för julen: bring it on! säger jag bara. Årets julklappsskörd, the vintage collection, omfattar verkligen hela spektret, från det sparsmakade och strama till det kitschiga, från det klart användbara till det totalt bisarra. Hade jag bara hittat Bodens fästning och servettringar i japanskt päronträd så hade jag slagit till, direkt.

Det bästa var att jag hade så hejdlöst roligt hela tiden medan jag höll på att man blev tvungen att dra mig ut ur butiken. Och hur ofta kan man säga detsamma om vanlig traditionell julklappsshopping? När det gäller den påminner jag för varje år mer och mer om min far som på fullaste allvar alltid utgår från att uppgiften att hitta lämpliga klappar åt oss förr eller senare kommer att bli hans död. En fullt så melodramatisk attityd har jag kanske i och för sig inte riktigt lyckats uppbåda ännu, men det är säkert på gång, ge mig ett par decennier till bara.

Men det här var roligt, och billigt dessutom! Plus att jag nu potentiellt har möjligheten att fylla vår julafton med de mest häpnadsväckande conversation pieces! Ni hör själva, det är nästan lika mångfasetterat och fantastiskt som ett kinderägg!

(Och till min syster: jo, jag har köpt nya grejer åt er också).

7 kommentarer:

Anonymous said...

Loppis understödes :) har köpt den mest kitschiga "Världens bästa mamma" staty i plast detta år åt modern. Den är så fin så jag har nästan funderat på att gnugga bort texten och behålla den själv...

linda said...

Alltså, jag har mest ångest för att jag inte har flera "lines" av julklappar utan liksom bara de där vanliga tråkpaketen...

maria said...

Hannis: Jag kan inte i min vildaste fantasi visualisera, men den låter ju helt fantastisk! Du kommer garanterat att bli hennes favoritbarn md en sådan gåva! Skicka bild?

Linda: Meh, det ultimata temat kommer ju till en helt osökt: jag säger bara Sparhallenplast! Eller Sparhallen-anything, för den delen.

Fairy G said...

Åh loppis. Varför tänkte jag inte på det?

Anonymous said...

den är inpackad redan, men lovar att ta bild på den :)

Anonymous said...

Min fattiga höst i Stockholm köpte jag faktiskt en del saker på loppis också. Det känns nästan fånigt att lägga en massa pengar när man kan få Bra Saker råskbilligt :)

maria said...

Hannis: I can't wait :)

Orange: Ja, och roliga, konstiga saker framförallt, saker man inte visste att man ville ha för att man inte visste att de existerade...