Monday, December 08, 2008

come with me, come with me to Helsinki

en serie lösryckta observationer att förundra sig över med anledning av mitt mycket korta besök i huvudstaden (nej, jag var inte på den festen)


- hur mycket svenska det talas i Helsingfors (okej, nu häckade vi mycket inne på Stocka, så det är kanske inte helt representativt, men ändå stor skillnad jämfört med Åbo, där jag också häckar på tok för mycket på Stocka).

- hur mycket ryska det talas.

- hur många hundar som får följa med på shopping - allt från världens lurvmonster i size XL till små fula chihuahuas och en jack russel som satt på ena skinkan och var trendriktigt klädd i röd yllejumper.

- hur stylish och välklädda, eller åtminstone extremt klädda alla är, inte bara hundarna, utan även människorna. Var och varannan såg ut att platsa på HEL LOOKS. Så är det inte i Åbo, här råder Gina tricot-tvång.*

- Vilken enorm skillnad det är på Akademen där och här, vilket man har en tendens att glömma mellan varven (köpte en massa julklappar och två coming of age-romaner med swimmingpooltema till mig själv).

- hur man alltid kommer på sig själv med att längta efter en egen karpdamm. Frågade N. om karpar är ätbara och om det helt hypotetiskt månne är okej att grunda sin egen fiskodling för hemmabruk utan tillstånd och grejer. Bemöttes med ett rått skratt. Tydligen är det så att tilltron till min förmåga att steka egenuppfödd karp är rätt svag, vilket eventuellt kan bero på ett mörtrelaterat trauma för några somrar sedan när jag skulle assistera min far med nätupptagning, han har inte bett mig sedan dess.




* stark bubblare: Soaked in Luxury, som under de senaste två månaderna har gått från ett liv i det fördolda till att nu ha börjat säljas av typ ALLA och överallt. Vad är grejen med det? Är det namnet som är så oerhört lockande, för själva produkterna känns inte så vidare lyxiga eller ens speciella?Det är så tröttsamt när alla alltid ska sälja samma saker!

3 kommentarer:

Fairy G said...

Karpdamm?
Nu kan jag inte låta bli att osökt tänka på den där karln med efternamnet Karp som papp menn försöker para ihop mig med...Well anyhow.

Du menar att Hesa actually är trendigt? Inga tuulipukuja? Inga mintgröna mössor från 80-talet?

maria said...

Såg inga tuulipukuja alls, mintgröna åttiotalsmössor kan däremot säkert finnas, men ironiskt då... (tycker i.o.f.s. att det mest som säljs nu ser 80-tals ut). Men Hesa är nog trendigt på ett annat sätt än t.ex. Stockholm, tror jag, mindre likriktning och mer vintage/loppis/konstigt.

Lia said...

Förstår mig inte alltid på Hesa, men visst har den staden sina sidor. Precis som Åbo har sina. Och Vasa.