Friday, January 12, 2007

my seedy little friends

Fröpojkarna är här nu! Oh joy. Jag köpte bl.a. sådana här och tvärtemot alla rekommendationer och bättre vetande så tänker jag börja nu odla luktärter right away, som typ ikväll, för att få små lila blommor att sätta i min gröna loppisvas. Royal Navy Blue heter de, ett så pompöst namn att det borde vara snudd på straffbart, men det kan inte hjälpas.

För övrigt så trånar jag efter ett lågt skåp med glasdörrar från Indiska. Finns i vitt och mörkbrunt och för en gångs skull så känns det bruna lite lockande för att väga upp det där vita som redan finns överallt i lägenheten. Fast det är inget vi direkt behöver, så jag vet inte. Jag bara har en märklig dragning efter alla möjliga gamla uddaskåp just nu. Och ingen avmattning är i sikte heller, för de rymmer inte alltid så speciellt mycket så ju större del av ens möblemang som utgörs av konstiga skåp, desto fler sådana behöver man för att få plats med allt. Men jag gillar det där att de är som de är och man får bara acceptera att det som får plats får plats; de går inte att bygga om och komplettera och ta isär och hålla på med utan de står bara där och ser lite kaxigt sneda ut.

På tal om prylar förresten... Årets mest otippade julklapp: en gymboll. Vad göra? Den hasar runt hemma som ett halvt mumintroll och ser anklagande ut. Nu är den förvisad ut i hallen och tar helt på egen hand upp 90 % av det utrymme som var tänkt för skor. Den borde antagligen användas till något, typ gymnastik då? Gärna något som inte gör att man blir alldeles yr och illamående. Allt jag själv kommer på tycks nämligen ha den effekten så det känns inte så lyckat.

4 kommentarer:

Orange said...

As if I knew.... Men jag har också en boll på kommande, som prenumerationspremie. MEN, jag vet var man hittar saker, även om jag inte använder dem själv...

http://www.iform.se/polopoly.jsp?d=1273&a=6212

Där finns videosnuttar av träning. Även med boll. Go for it! ;-)

Anonymous said...

Efter flera timmar i sällskap med Bella Tuscany så längtar jag efter körsbärsterasser och olivlundar. Tror du man kan odla lavendel och kattmynta inomhus året om, liksom?

maria said...

Jag vet inte, men åtminstone kan man ju försöka? Många kryddväxter vill väl ha det lite varmt och gosigt så kanske om de inte står där det är så dragigt och så kanske man kan ha sån där blomlampa åt dem? Fleråriga växter vill väl nog ha sin vintervila, så jag vet inte om de går med på att stå och se fina år ut och år in, men man får väl så nya vartefter de dör då kanske?

Själv skaffade jag en oleander för att få medelhavsstämning, men den är tveklöst död nu och likaså mitt olivträd så jag är kanske inte rätt person att uttala mig...

Anonymous said...

Citronträd! Citronträd måste jag plantera...har dock märkt att någon föredetta hyresgäst har petat ner frön av okänt ursprung i en blomkrukorna som följde med bostaden så får se vad som poppar upp ur dom sen. Knark, vem vet?