Wednesday, April 12, 2006

everything must go

Vi ska sälja allt vi äger på loppis. Eller åtminstone nästan. Kvällarna går åt till att åka runt och rekogonsera på olika ställen: vad folk säljer, prisnivå, klientel... Och sen kommer vi hem och raidar lådor och skåp och trycker ner linnekjolar och ostkupor i ljusröda plastsäckar som det står 3,50 på. För att vara beredda och kunna rycka ut sedan när det väl blir av! Ljuvligt. Bara själva förberedelseprocessen är befriande. Föremål som hittills helt fredligt bara legat och drällt ses plötsligt med nya ögon och man tänker MenVadÄrDetHär? Och plötsligt vill man inte alls kännas vid någon relation till föremålet i fråga: att man själv valt ut det och t.o.m. betalt för det, utan sakerna är bara främlingar som existerar oberoende av en själv, bara på samma utrymme, och som nu SKA BORT. Och nu, när det ligger inpackat i påsar så är det liksom inte vårt problem längre, vi har redan kapat banden. Det är dom som inte betalat och hämtat sakerna ännu, vi bara förvarar dem under tiden.

"Kirppis", sa N. igår, "vad heter det nu igen på svenska. Lumppis?"

5 kommentarer:

linda said...

Ska ni hyra ett bord, eller väntar ni kunder hemma i hallen? Jag har en hel väska med lump som också väntar på försäljning...

maria said...

Ja, alltså, om det finns nån som vill komma hit och köpa vår lump så välkomna bara, men annars blir vi väl nog tvungna att försöka hyra nåt bord. Funderade på Manhattan, men jag kan inte komma över att de förutom en dyyyr bordshyra dessutom ska ha procent på försäljningen. Jag menar, är det deras förtjänst om jag har populär lump?!

linda said...

Det var det fräckaste. Finns det inte nåt annat ställe? Om man betalar bordshyran borde det väl räcka? Plötsligt förstår jag varför alla har så dyr lump där på manhattan...

maria said...

Vi var och tittade på ett i S:t Karins, men det kändes inget vidare. Ska ännu se på två till.
Manhattan sku ju iofs vara bra för där rörs ju nog mycket folk

Fairy G said...

Jag har också en massa skräp jag vill bli av med. Kanske vi kan ställa oss på torget allihopa?