Tuesday, January 15, 2008

sign. "rabiat gnälltant med förakt för det stilrena"

En ny trend i inredningsvärlden tycks vara det här att alla får sätta upp bilder av sina nytapetserade fondväggar och obligatoriska stjärnkuddar från Lexington på diverse tidningars webbplatser (åtminstone Sköna Hem och Allt i Hemmet har sektioner som består av läsarhem). Det är ju förvisso alltid intressant att se hur folk riktigt har det, men det är inte så lite deprimerande hur alla ändå har samma möbler från samma butiker och samma lattebruna färg i sovrummet. Hur blev det fullt så likriktat? Och hur kommer det sig att så många dessutom känner behovet av att beskriva sina hem med dessa pretentiösa inredningtidningstexter som egentligen inte säger något mer än "eh, vi bestämde oss för att göra det eh, stilrent, och så ställde vi en byrå där för typ, avlastning".

Rysningar! Sluta snälla med att beskriva era hem i termer som "stilrent". Det är ett så FULT och uttjatat ord, och det betyder ingenting och allt möjligt. Oavsett hur hemmet ser ut så hävdar innehavaren ändå alltid att det är just stilrent. Det det är en så obligatorisk term vid det här laget att den är fullkomligt överflödig, den tillför precis ingenting. Och absolut inte att man har någon slags känsla för stil eller att man annars har koll, om nu nån trodde det. Jag föreslår att vi stryker stilrent helt, som ord.

Jag är trött på inredningstexter på det hela taget, även professionellt skrivna sådana i riktiga, tryckta tidningar. Jag ändå bara vill ha suddiga ofokuserade bilder på blombuketter och krafs och madonnastayetter och sol som lyser in genom stora fina fönster på såpade trägolv i skitdyra sekelskifteslägenheter. Jag vill inte läsa nåt om hur stilrent ägarna tycker de fått till det. Och det allra värsta är när reportrar på tidningen gör inedningsreportage om sina egna hem och helt glatt skriver om sig själv och sina stilrena prydnadskuddar i tredje person. Hu, att ni inte skäms?! Så bort med all patetiskt text, det enda jag vill veta är vad husdjuren heter och så vill jag kunna se vad folk har för böcker i sina hyllor.

Tack, det var allt för idag. Make it so.

5 kommentarer:

Anonymous said...

Word!
Jag vill också bara ha foton på ett soffhörn med tillhörande kisse (suddig sådan efersom den inte kunnat vara stilla) och få veta att den nya soffan genast blev katten Stures favoritplats.

Och jag har insett att jag börjat blanda stiler och färger hejvilt i ren protest mot allt det "stilrena"...

maria said...

Nya soffan borde komma i nästa vecka, jag återkommer och meddelar hur den tas emot av katten... :)

Anonymous said...

Nå, nu får jag väl i alla fall glädjas över att jag aldrig skulle komma på tanken att benämna mitt hem "stilrent". :)

Anonymous said...

Du har ett mycket trevligt hem och trodde aldrig heller att du skulle komma på tanken att kalla det nåt så lamt... ;-)

Anonymous said...

Iofs håller min nya soffhörna att bli farligt stilren, men jag kommer nog att lyckas plottra till den ännu :)