Wednesday, September 12, 2007

...

... och just när man tror att det inte kan bli mer komplicerat utan att man nu på ett civiliserat sätt klickat sig fram, lagt grejer i shoppingcarten och actually köpt en säng per postorder, med hemtransport, så visar det sig att nej, det har man inte alls. Istället får man en offert av ikea, utan andra uppgifter än samma pris som redan stod på websidan och med en sträng uppmaning om att man måste ringa sitt närmaste varuhus inom två dagar och på nytt beställa den därifrån. Hur kan det vara så svårt? Nu ska vi alltså ringa Esbo Ikea (där vi var och köpte och returnerade samma säng för bara några dagar sedan). Är man slö och långsam eller bortrest blir man utan möbler. Antagligen borde man vara smal och snygg och väldigt cool också. Då kanske de efter moget övervägande låter en köpa sängjäveln. Varför behövs ett offertförfarande när det finns ett angivet pris på sidan? Varför duger inte en beställning som är gjord efter konstens alla regler på butikens egna formulär? Ingen annan näthandel jag har köpt från har haft några problem med att skicka hem de varor man vill ha utan att man måste ringa någonstans inom en snävt tilltagen tidsgräns.

Det märkligaste av allt var att den anledning som de på Ikea i Esbo uppgav till varför sängfrakten blir 30 euro billigare om man köper den via nätet var just det att vid nätshopping sänds produkterna ut från något centrallager i Sverige. Och det blir billigare än om de sänder ut saker från varuhuset. So, fair enough, men varför då alls blanda in Esbo nu i det här skedet?

Jag är skeptisk. (eh, vem var det som sa så? I nån sketch eller nåt?)

Och det ljuvligaste av allt. På den nya offerten är den pånytt angiven som fraktfri! Hur sannolikt känns det på en skala?

Kom igen nu, ni hade fått sälja den redan i måndags om ni inte hade så jäkla osmidiga och klumpiga rutiner och system.

0 kommentarer: